Tangalla - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Robin en Lianne Berg - WaarBenJij.nu Tangalla - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Robin en Lianne Berg - WaarBenJij.nu

Tangalla

Door: RoLi

Blijf op de hoogte en volg Robin en Lianne

21 Juli 2013 | Sri Lanka, Tangalla

Denk je in... Je ligt in een heerlijk groot bed onder een klamboe. Een heerlijk zeebriesje waait door de houten luiken en deuren. Je hebt heerlijk geslapen en wordt langzaam wakker van het zonnetje dat door de luiken schijnt, het geluid van de wilde Indische Oceaan en gezang van onherkenbare vogeltjes. Je doet je ogen open en hebt meteen uitzicht op diezelfde Oceaan. Een droom? Ik dacht het even, maar dit is hoe we vanmorgen wakker werden.

Vandaag (zaterdag) staat er niks op de programma. Lekker luieren op het strand is het plan. We wilden eigenlijk de eerste dag relaxen, maar daar kwam door ons enthousiasme niet zoveel van terecht. Daarbij stond het weer ook niet echt in de luierstand. Vandaag schijnt de zon, dus nu kan er gerelaxt worden. Na het ontbijt eerst een mooie strandwandeling gemaakt met allemaal palmbomen langs de kust. Super! Dit komt toch wel erg dicht bij het paradijs! Onderweg zagen we een gezellig tentje met hangmatten. De perfecte plek om te luieren. Dat hebben we dan ook gedaan met een goed boek en overheerlijke verse fruitsapjes. Wij genieten met volle teugen!!

Sjongejonge gehaaid zijn ze wel die srilankanen. Toen we na onze gezellige knuffelrit aankwamen in Tangalle vroegen we aan een mannetje de weg naar een hotel genaamd 'mangrove beach cabanas'. Hij wist precies waar we moesten zijn en regelde een goedkope tuktuk voor ons. Eenmaal bij het hotel aangekomen bleek het een heel ander hotel, maar we waren moe dus we namen het voor lief. Vanavond kwamen we terug van een tripje schildpadden kijken en jawel, daar zat de man die ons zo goed geholpen had. De stinkerd! Hij kwam met een ondeugende kop bij ons en stelde zich voor als de eigenaar van het hotel. Als dank voor de komst kreeg Robin een glas Arak en ik een grote glimlach en een hand.

En dan nog even terug naar de schildpaddentrip. Na een dag niksen moest er toch nog iets gebeuren, stel je voor dat het saai wordt :p. Ro schreef in het vorige verhaal dat we een schildpaddenopvang hadden bezocht in Bentota. De mensen denken zelf misschien dat ze goed werk verrichten, maar dat is niet echt het geval werd ons vanavond duidelijk. Als de schildpadjes uit de eitjes kruipen hebben ze genoeg energie om drie dagen te kunnen overleven. De opvang zet de schildpadjes na drie dagen uit in zee, waardoor ze eenmaal in zee vrijwel geen overlevingskansen meer hebben. Vanavond zijn we bij een project geweest waar het wel goed gaat. Bij Rekkawa is een stuk strand opgekocht en de vissers die de schildpaddeneieren zochten om door te verkopen bewaken het strand nu 24 uur per dag. We gingen met een ranger op pad en na een paar uur wachten kregen we te horen dat er een reuzenschildpad het strand op kroop. We mochten geen zaklampen en mobieltjes aan, alleen de rangers hadden rode lampjes. Schildpadden kunnen, net als de meeste zeedieren, geen rood licht zien. Eerst groef hij zijn nest en vervolgens legde hij zijn eieren. Tijdens het wachten konden we even kijken bij een nest dat net uitgekomen was. Er kroop net een klein schildpadje naar de zee! Erg leuk om te zien. De schildpadden komen vijf keer per seizoen terug naar hun geboortestrand om nesten van ongeveer 100 eieren te leggen. Van 1000 eieren groeit één schildpadje uit tot een volwassen exemplaar.  Tijdens het eieren leggen is de schildpad in een soort van trance, waardoor we dichtbij konden komen. Wat een enorm beest! Door het rode licht zijn de foto's helaas niet zo mooi, maar het was erg bijzonder om te zien!

Vandaag (zondag) vertrekken we naar Sinharaja. Het laatste stuk echt regenwoud van Sri Lanka. In dit regenwoud leven een boel dieren, vogels en planten die alleen in Sri Lanka voorkomen. We zijn erg benieuwd naar de wandeling die we gaan maken door deze jungle (met gids)! Ons guesthouse daar heeft geen internet en de mobiele telefoon werkt ook niet, dus we zijn even een dagje onbereikbaar. Voor noodgevallen kunnen we wel bellen met de vaste telefoon, dus geen zorgen!

Lieve groetjes (vanuit de hangmat)

• 21 Juli 2013 - 13:31

Dinie En H:

Hoi Hoi nou moeten jullie me toch eens uitleggen wat een tuk tuk is.

lve gr dinie en h

• 21 Juli 2013 - 16:22

Greetje Van Den Berg:

Het klinkt al heel goed en jullie zijn nog maar net begonnen met de reis. Geniet er maar lekker van want voor je het weet is het al weer voorbij!

• 21 Juli 2013 - 16:49

Daan En Erwin:

Haha geweldig, dat stuk over de eigenaar van het hotel. Eigenlijk kunnen we hem geen ongelijk geven, heel slim gedaan. Dikke smok!

• 22 Juli 2013 - 09:40

Marieke:

Hoi vakantiegangers,

Net even tijdens mijn ontbijtje genoten van jullie vakantieverhalen.
    Zo te horen/lezen hebben jullie het erg naar je zin!
    Die kleine schildpadjes dat zou ik ook graag willen zien! Schattig.
    Geniet ervan met zun beidjes. En tot het volgende verslag.

xx Marieke

• 22 Juli 2013 - 10:42

Ruben:

wist helemaal niet dat jullie een log bij zouden houden! :O
    klinkt allemaal erg mooi en leuk! hou ons op de hoogte.

geniet ervan en tot snel.

• 25 Juli 2013 - 21:18

Fam. Harmers:

Als jullie zoals bovenaan beschreven wakker zijn geworden in het hotel van die smiesterd had hij het kennelijk zo slecht nog niet met jullie voor ;-).
    X