Zon, zee en strand - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Robin en Lianne Berg - WaarBenJij.nu Zon, zee en strand - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Robin en Lianne Berg - WaarBenJij.nu

Zon, zee en strand

Blijf op de hoogte en volg Robin en Lianne

03 Augustus 2013 | Sri Lanka, Trincomalee

Doordat ik ziek was konden we de Lion Rock niet op... Balen, maar niks aan te doen. Helaas pindakaas! We twijfelden nog even of we onderweg richting luchthaven nog een nachtje in Sigiriya zouden overnachten, maar het sfeertje in trincomalee is heel fijn zo op het eind. We willen hier zo lang mogelijk blijven en genieten van zon, zee, strand, dolfijnen, snorkelen, duiken en luieren...

Bij aankomst in Trincomalee hebben we ons door een tuk tuk naar Nilaveli laten brengen. De chauffeur wilde ons hoe dan ook goedkoop in een hotel krijgen en we kregen hem maar niet aan het verstand dat de laatste week best wat meer mocht kosten. Wij noemden een hotel en hij zei  "No my friend, that's too expensive". Hij reed van het ene naar het andere vervallen guesthouse. We mochten zelfs in zijn huis slapen. Uiteindelijk heeft Robin even heel duidelijk gemaakt dat hij ons naar een hotel aan het strand moest brengen. Eenmaal aangekomen wilde de beste man ook nog meer centen vangen, aangezien hij zoveel had rondgereden. Wij waren allang blij dat we iets hadden met zwembad, dus die 60 cent kon er ook nog wel vanaf. Echt bizar hoe snel je aan het geld went. We doen al moeilijk als we 3 euro moeten betalen voor een rit in de tuk tuk. We zijn soms aan het onderhandelen over 50 cent... Belachelijk, maar we hebben er plezier in. Je bent een Nederlander of je bent het niet.

Het eerste hotel beviel ons toch niet zo goed. Na een dag luieren aan het zwembad aan zee besloten we een ander hotel te zoeken. Toen de zon onder ging liepen we naar de weg om ons naar een iets drukker gebied (uppuveli) te laten brengen. De wandeling was best indrukwekkend. De rotzooi van de tsunami is hier nog niet opgeruimd. Overal zie je funderingen van verwoeste huisjes en soms hebben de bewoners van palmbladeren, takken en klei een nieuw huis op de funderingen gebouwd. Overal ligt nog puin dat nooit is opgeruimd. Echte armoede dus. Waarschijnlijk is dit te wijten aan de oorlog die pas sinds 2009 voorbij is. We kunnen wel zien dat de regering de boel goed in de gaten houdt. Op de wegen kom je langs controleposten met militairen met kalasjnikov's in de aanslag. Heel intimiderend! Dit zagen we in de andere gebieden niet, maar dit gebied is bezet geweest door de tamil tijgers. De militairen maken best wel een beetje indruk op mij! De oorlog leeft ook nog erg onder de mensen. Een tuktuk chauffeur kon littekens laten zien die hij had oplopen toen een jeep vlak naast zijn tuktuk aan flarden werd geschoten door regeringstroepen. Het is moeilijk voor te stellen dat het hier zo gevaarlijk is geweest terwijl er nu zo'n relaxt sfeertje hangt.

We vonden dezelfde avond nog een sfeervol hotel met zwembad aan zee, waar we drie nachten blijven. Lekkere muziek, fijne lounge plekjes en 's avonds een gezellig kampvuurtje op het strand. Beter kunnen we het niet treffen volgens mij. Heerlijk na al dat heen en weer gehop, lekker bijkomen! Nadat we dit geboekt hadden ook nog even een dolfijnentripje geboekt op het strand. Die beesten blijven fascineren.

De volgende morgen zouden we om 05.15 uur opgehaald worden. Om 5.30 uur nog geen tuk tuk te bekennen... Om 5.45 stond meneer voor de deur. Te moe om te zeuren, dus met onze slaperige koppies maar gewoon ingestapt. Het ritje naar de boot werd nog even spannend. Halverwege begon het ding te pruttelen en een paar meter verder stopte hij er helemaal mee. Ik zag de boot al zonder ons vertrekken. Gelukkig had meneer tuk tuk het ding vlot weer aan de praat. De boot vertrok een kwartier te laat, maar wel met ons erbij. We zaten weer als twee dolenthousiaste kinderen in de boot. Zeiknat van de hoge golven, maar het was geweldig. Al snel zwommen er tientallen dolfijnen om de boot. Eentje gaf een showtje weg door vlakbij zeker drie meter recht de lucht in te springen.  We hebben zeker 100 dolfijnen gezien.

Diezelfde avond nog heb ik me toch over laten halen om een duiktripje te boeken. Het is alweer een jaar geleden dat we hebben gedoken, dus ik was best een beetje zenuwachtig! De volgende dag moesten we alweer vroeg op, want we moesten eerst een korte opfriscursus doen. De eerste duik deden we bij het koraalrif vlak voor de kust. We zagen een stuk of acht pijlstaartroggen. Wat een geluk, die beestjes laten zich niet vaak zien hoorden we later. Onze instructeur hield ons wel op een paar meter afstand. Ongevaarlijk zijn deze vissen zeker niet! Het koraal was prachtig! De gekste vormen en kleuren, met visjes van alle kleuren ertussen! Ro was na 50 minuten al door z'n lucht heen, waardoor hij het mooiste koraal heeft gemist. Misschien was hij toch wat zenuwachtiger dan mijn stoere vent liet merken! We kwamen bij een muur van koraal. Het was een prachtig gezicht! Onderaan de muur kwamen we bij een grot. We hebben geen brevet om in een grot te duiken, maar ik was toch te nieuwsgierig om het aan me voorbij te laten gaan. Een heel klein stukje erin om even te gluren kon geen kwaad dacht ik. Verder dan een halve meter kwam ik ook niet. Doordat de druk meer toeneemt in een grot konden mijn oren het niet aan, auw!

De tweede duik doken we bij een grote rots die recht het water in ging. Ook onderwater zijn dingen te zien die verraden dat hier oorlog is geweest. We doken over een rotsige bodem. Hier geen mooi koraal, maar allemaal hindu (Tamil) beelden die door de regeringstroepen waren vernield en in de zee gedumpt. We zagen een enorme murene tussen de rotsen, die door onze instructeur uit z'n schuilplaats werd gelokt. Wat een eng beest om te zien!

Na de duik hebben we alleen nog maar geluierd aan het strand en aan het zwembad. Dat is wel even wennen na zo'n actieve vakantie. Het klimaat is hier te warm om verder dan tien minuten van het water verwijderd te zijn, dus we worden hier ook wel gedwongen om te luieren! We vertrekken morgen met de nachttrein naar Colombo, waar we de trein nemen naar onze laatste bestemming, Kalpitiya. We gaan hier nog 3 dagen luieren, genieten van luxe (dat hebben we de hele reis niet gehad) en het Wilpattu wildpark bezoeken, op jacht naar de luipaarden en de lipberen! Ik zal zorgen dat we niet opgevreten worden Greetje :p

Lieve groetjes Ro & Li

Fam. Harmers:

Goede reis!

• 05 Augustus 2013 - 21:03

Dinie:

Dan wens ik jullie nog een paar hele fijne dagen, en een goede terugreis.
    veel plezier nog.

gr dinie en aanhang