Lovina - Reisverslag uit Banjar Bukitsanggulunindah, Indonesië van Robin en Lianne Berg - WaarBenJij.nu Lovina - Reisverslag uit Banjar Bukitsanggulunindah, Indonesië van Robin en Lianne Berg - WaarBenJij.nu

Lovina

Door: Robin en Lianne

Blijf op de hoogte en volg Robin en Lianne

22 Juli 2012 | Indonesië, Banjar Bukitsanggulunindah

Hallo daar,

En daar is ie dan, het eerste berichtje vanuit het prachtige Bali. Eigenlijk hebben we helemaal geen tijd om berichten te plaatsen, maar we zijn op dit moment onderweg naar Pulau Menjangan waar we onze eerste duik gaan maken. Volgens de Lonely Planet de mooiste duikplek van Bali. Dus mooi even de tijd om een berichtje te tikken.

Na onze vlucht werden we opgehaald door een chauffeur van het hotel. De rit naar Lovina zou ongeveer 3,5 uur in beslag nemen. Lianne kon haar ogen al snel niet meer open houden. Het eerste deel van de rit heeft ze niks gemist. Eenmaal in het drukke verkeer van Kuta en Denpasar werd het al snel duidelijk waarom de rit zo lang moest duren. Nederlandse taferelen, aansluiten in de file dus. Onderweg prachtige rijstterrassen gezien en flink moeten remmen voor overstekende apen.

Vrijdag wilden we gaan snorkelen op het koraalrif voor het hotel. Na een gesprekje met een strandverkoper was het al snel geregeld. De verkoper belde zijn neef Leong. Die heeft hier een bootje. Het is hier erg mooi onderwater! Allerlei kleuren visjes, groot en klein. Het koraal was iets minder, veelal bruin van kleur. Toen we Leong vertelden dat we de regio wilden verkennen per openbaar vervoer moest hij lachen. We moesten daarvoor wel een paar dagen uittrekken. Hij bood aan om ons rond te rijden achterop zijn motorscooter.

Zaterdag zijn we om half 6 opgestaan om dolfijnen te spotten. Er is een grote groep dolfijnen die in Lovina elke ochtend voor de kust komt eten. Met een traditionele Balinese boot gingen we het water op (met een drijver aan elke kant). Alleen het varen en de zonsopgang bewonderen was al geweldig. Toen we de groep eenmaal gevonden hadden ging het ongeveer zo: 'OEH, AAAH, WAT GAAF, OH WAT MOOI!!!' En dat ongeveer een half uur lang achter elkaar. We hebben zeker honderd dolfijnen gezien met als klapper op de vuurpijl een sprong van een stuk of vijf dolfijnen tegelijk.

Na het ontbijt werden we op scooters opgepikt door Leong en zijn neef. Hij wilde ons de mooiste plekjes van de omgeving laten zien. Achterop de scooter was al een ervaring op zich. Zigzaggend door het drukke verkeer lijkt het een chaos op de weg. Toch zit er een logica in waardoor het niet extreem gevaarlijk is. Ze gebruiken hun toeter en knipperlicht om aan te geven dat ze gaan inhalen en aan welke kant ze gaan inhalen. De weggetjes werden steeds smaller en steiler. Uiteindelijk hebben we de scooters geparkeerd en zijn we lopend verder gegaan.

Met touw en kapmes daalden we af (maar niet heus haha). Vroeger ging dat wel zo, maar wij gingen natuurlijk gewoon via een pad. We kwamen onderweg allerlei planten tegen, tabacco, vanille, kokos, banaan, koffie, cacao en chilipepers. Het groeit allemaal zo in het wild. Eenmaal beneden moesten we door een riviertje en over rotsen klimmen om bij de waterval te komen. Even lekker afkoelen en toen weer omhoog. Onderweg hebben we bij een boer gekeken die 'Luwak koffie' maakt. De Luwak bleek een dier die koffievrucht opeet en vervolgens de pit weer uitpoept. Geen idee wat voor dier, nog nooit zoiets gezien. De pit werd vervolgens gepeld en geroosterd. De Luwak koffie is erg duur, omdat de diertjes erg kieskeurig zijn (net zoals Lianne met haar over de datum tik). Ze pakken alleen de beste bonen eruit en de rest gooien ze uit het hok. In de maag van het diertje gaat de caffeine uit de bonen, waardoor je caffeinevrije koffie krijgt.

Leong wilde eerst nog even kort zijn schoonfamilie bezoeken die in een dorpje dichtbij in de bergen wonen. We gingen over smalle weggetjes (op de scooter) die langzaam overgingen in smalle zandpaadjes (met de scooter jaja) naar een klein huisje. De kinderen begonnen te huilen omdat ze niet zo vaak blanke mensen zagen vertelde Leong. We kregen een kopje traditionele koffie aangeboden. Lianne moest er even aan wennen, maar liet zich niet kennen. Gemalen koffiebonen met  kokend water. Het koffiedik dreef dus gewoon in de koffie. Lekker hoor, koffie tussen je tanden. Ondanks dat toch best lekker. We kregen ook een beetje zelfgemaakte palmsuiker te proeven. Heerlijk! Erg mooi om te zien hoe deze mensen leven. Zonder stromend water of elektriciteit in een gemetseld huisje van 4 bij 4. Hierna weer als Bob en Annie de Rooi met onze helmpjes achter op de scooter. Bizar wat de mensen hier allemaal vervoeren op hun scooter. Kuikens,  vastgebonden levende dieren, drie kleine kinderen en stapels dozen en tassen. Vervolgens heerlijk geluncht bij een tentje waar de mensen van hier ook eten als ze daarvoor genoeg geld hebben. Een halve kip (met bot en dat eet Lianne nooit maar dan ook nooit in Nederland) met onherkenbare groente, saus en rijst (hotter than hot). Even daarvoor scharrelden de kippen nog om ons heen, lekkerlekker. Dit alles moest natuurlijk met de handen gegeten worden (alles, ook de rijst). Een hele ervaring. Verder hebben we nog een buddah-, hindutempel en de warmwaterbronbezocht. Natuurlijk mooi om te zien, maar wel erg toeristisch.

Op dit moment zitten we in de bus naar onze eerste duik bestemming. Zo hadden we mooi even de tijd on een verhaaltje te tikken. Lianne is muisstil, die vindt het spannend geloof ik...

Inmiddels weer terug van het duiken. Li zat zich eerst druk te maken over haaien, maar toen de duik er op zat baalden we allebei dat we ze niet hadden gezien haha. Vissen van allerlei formaten en met de mooiste kleuren. Het koraal had allerlei kleuren, vormen en maten. De clownsvisjes (finding Nemo) waren goed vertegenwoordigd, al zaten ze goed verstopt in de anemonen.  Eigenlijk niet te omschrijven hoe mooi, dat moet je meemaken. Dit gaan we dan ook nog wel vaker doen tijdens deze vakantie! En niet ongerust zijn, het is echt niet gevaarlijk! We passen goed op elkaar!!!

Dit was het dan voor vandaag. Het verhaal is lang genoeg haha. We zijn bijna in het hotel, dus nog even lekker lui doen bij het zwembad en dan zetten we later vanavond dit hele verhaal online.

Salam hangat!

Ro&Li

• 22 Juli 2012 - 13:22

Mam Greetje:

Jullie hebben dus de binnenlanden van Bali al verkend. Op zich een hele ervaring! Tot horens!

• 22 Juli 2012 - 13:30

Daan En Erwin:

Hey ro en li,

erg leuk om te lezen hoe het met jullie gaat. Klinkt echt helemaal super. Hier schijnt de zon ook eindelijk!

• 23 Juli 2012 - 11:20

Roli 23juli:

Geweldig,geniet ervan Koen en Geertje

• 23 Juli 2012 - 20:42

Leonie:

Wauw ben helemaal jaloers op jullie!

Kom maar op met de rest van jullie verhalen!

Liefs ons

• 23 Juli 2012 - 20:42

Leonie:

Wauw ben helemaal jaloers op jullie!

Kom maar op met de rest van jullie verhalen!

Liefs ons

• 23 Juli 2012 - 22:57

Mirjam:

Wat een ervaringen. en die broer van mij kan wel onderhoudend schrijven zeg! Leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben!

• 26 Juli 2012 - 09:15

Marieke&Ruben:

Wauw dat klinkt super allemaal! Zo te horen een erg mooi land.
    Geniet ervan daar!!

Liefs, Marieke (en Ruben)

• 27 Juli 2012 - 11:29

Ruben:

Ha die roli! Leuk om te lezen allemaal.. klinkt allemaal fantastisch, geniet er nog van saampjes. ruben en (marieke)