Karongwe game reserve - Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Robin en Lianne Berg - WaarBenJij.nu Karongwe game reserve - Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Robin en Lianne Berg - WaarBenJij.nu

Karongwe game reserve - Johannesburg

Door: Roli

Blijf op de hoogte en volg Robin en Lianne

05 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Vanaf Hazyview naar onze één na laatste verblijf was weer een mooie rit. De uitlopers van de Drakensbergen zagen we om ons heen en we reden door verschillende townships. We zagen veel moeders met kleine kindjes in doeken op hun rug en ik zag een openlucht kapsalon, waar twee kappers druk bezig waren om twee koppies kaal te scheren. Bizar om te zien zo langs de weg!

We kwamen al vroeg aan, zodat we voor onze eerste gamedrive eerst nog even lekker konden relaxen. De spulletjes gedropt in onze bruidsuite met uitzicht op de bush, boekjes tevoorschijn, naar het zwembad en luieren maar. Robin was er ook echt even aan toe. Tien uur langzaam rijden door Kruger met het pootje op de koppeling zorgt voor de nodige spierpijn... Het is hier overdag 30 graden, heerlijk om dat ook nog even mee te pikken. Het zwembad is zo koud als het dompelbad in de sauna, dus lekker badderen zit er helaas niet in. Robin kon de hitte niet meer aan, dus hij waagde toch een sprong. Zo snel als hij erin sprong, zo snel kwam hij er ook weer uit. Ik pieste zowat in mijn broek van het lachen. Om 13.00uur werden we door de kok geroepen voor de lunch, daarna weer lekker lui doen en om 15.30uur moesten we klaarstaan voor de eerste gamedrive.  Daar gingen we dan... Jonty achter het stuur en Billy op een stoeltje voorop. Wat een ervaring!! Deze rangers doen er echt alles aan om hun gasten tevreden te stellen. We hadden bij aankomst verteld dat we de leeuw nog niet hadden gespot, dus gingen we meteen op zoek naar de leeuw. De rangers zagen overal sporen, zo ook van de leeuw en de leeuwinnen. Ze gingen zelfs de auto uit om de sporen te volgen en te kijken welke kant we op moesten. Het konijn in mij kwam meteen weer naar boven. Ik zag het al helemaal gebeuren dat ze werden opgevreten door een leeuw of luipaard en dat wij moesten toekijken naar een bloederige toestand. Met mijn fantasie is in ieder geval niks mis. Uiteindelijk konden we de leeuwen niet vinden, maar nog wel nijlpaarden, giraffes en een dikke krokodil gespot. De termietenheuvels zijn hier enorm. Billy haalde een paar van die vieze beesten uit zo'n heuvel. Jonty maakte er eentje dood en at hem op. Iehhh!! De mensen hier vinden het blijkbaar een lekker hapje. Bij terugkomst brandde het kampvuur en voor onze neus werd ons vlees op de braai klaargemaakt. Verrukkelijk! Wijntje erbij en genieten maar weer! Daarna nog even opwarmen in bad en vroeg ons nest in. Morgen weer vroeg op.

Om zes uur klopte de Jonty op de deur. Snel ons bed uit en om half zeven zaten we dik ingepakt in de jeep. Brrr wat was het koud! Ik voelde dat we de leeuw vandaag zouden zien. Al vlot zagen we een groep olifanten. Deze keer was er een mannetje bij. Zo'n joekel hadden we nog niet gezien. Supergaaf!  Na de olifanten kreeg Jonty via de portofoon door dat er ergens een leeuw zat. Het was een eind rijden, dus vroeg hij of we het goed vonden dat hij hard zou rijden. Natuurlijk vonden we dat goed! De jeep werd gekeerd en wij als malloten door de bush. Deze dolle rit was de leukste rit ooit. Ik schaterde het uit, waarop Jonty nog harder ging rijden. Fantastisch! We gingen van het pad af, dwars door de bush en een paar minuten later stonden we oog in oog met de leeuw.  Ik durfde haast niet te kijken, zo dichtbij waren we. Toen hij ook nog begon te brullen sloeg ik van schrik de camera uit Robin z'n handen. Wat een geluid en wat een prachtbeest! Heel indrukwekkend! Ons geluk kon niet op, want na de leeuw zagen we de ene dierenfamilie na de andere. Neushoorns, zebra's met een kleintje van drie weken, de gebroeders cheetah, giraffes, nijlpaarden, een krokodil, roofvogels en verschillende antilopensoorten kwamen allemaal voorbij. Wat een geluk!!! We kwamen met stralend weer terug in de lodge waar het ontbijt alweer voor ons klaarstond. Het was nog warmer dan gisteren, dus deze keer sprong ik toch ook af en toe het water in om af te koelen. Om half vier weer op pad met de rangers. Jonty en Billie vonden verse sporen van een luipaard, dus gingen ze de auto weer  uit om de sporen te volgen en te kijken welke kant hij was opgegaan. Robin en ik zaten vol spanning en fluisterend de stoere mannen te volgen met onze ogen. Zo leuk en zo spannend!! Vervolgens gingen we met de jeep de sporen achterna en jawel, we zagen het mooie beest nog net voor onze neus het hoge gras in schieten. Hierna zagen we geen dieren meer, maar wij waren tevreden. Het kan natuurlijk niet constant feest zijn. De avond zag er vervolgens weer precies zo uit als de avond ervoor. Lekker hoor!

Maandagmorgen zaten we om half zeven weer dik ingepakt in de jeep. Meneer leeuw vond dat we hem nog niet goed genoeg hadden gezien, dus hij had besloten om lekker te luieren op een open plek. Af en toe ging hij even lekker voor ons rollebollen en grommen. De tweede keer vonden we weer net zo speciaal. Hierna was de dierenpret voorbij, een fantastische afsluiter! Na een lekker ontbijtje zijn we vertrokken naar onze laatste verblijfplaats in Johannesburg. We hebben de auto op het vliegveld weer ingeleverd. Het liefst zouden we nog een paar weken blijven, want er valt nog genoeg moois te zien en te beleven. Dat hebben we nog nooit gehad! Tijdens het diner in ons guesthouse kwamen we aan de praat met een Nederlands gezin. Leuk om ook hun verhalen te horen en hun enthousiasme te zien. Net zo enthousiast als ons en ook zij hebben nog geen genoeg van Zuid Afrika. Wat een fantastisch land, we hopen er ooit nog eens terug te komen!

Inmiddels zitten we een beetje te chillen bij het guesthouse. Om vier uur worden we op de luchthaven gedropt. Om 18.50uur vliegen we eerst naar Parijs, waar we om 5.35uur landen. Om 7.15uur vliegen we vanaf Parijs naar Dusseldorf, waar we om 8.25uur landen. En natuurlijk vinden we het dan ook weer fijn om thuis te zijn!

Ro & Li

• 05 Augustus 2014 - 21:50

Greetje:

Mooie belevenissen! Nu nog naar huis en jullie kunnen terugzien op een hele mooie en actieve vakantie.
    Dat pakken ze jullie niet meer af.

• 05 Augustus 2014 - 22:45

H En D:

Wat een mooie afsluiter toch nog leeuwen gezien dus.

Wensen jullie een veilige thuiskomst,

Hopelijk hebben jullie mooie plaatjes gemaakt, mooi voor later.

Gr D en H

• 22 Januari 2018 - 20:57

Birthe Kuiper:

Hoi Lianne,

Ik was vakantiefoto's aan het kijken en kwam toen bij de foto's van de wintersport in Risoul. Dat was toch echt wel een toffe week zeg! Dus ik moest aan je denken en ben benieuwd hoe het met je gaat :)

Groetjes,
    Birthe